گرفتن سند برای ملک های فاقد مالک

7 اردیبهشت 1403
۰ دیدگاه
دفتر فنی مهندسی خانه سبز

گرفتن سند برای ملک‌های فاقد مالک و ورثه و زمین‌ها و ملک‌های دارای مشکلات حقوقی، امکان‌پذیر نیست و عملا سند رسمی برای چنین مواردی صادر نخواهد شد. این در مورد ملک مشاع نیز صدق می‌کند و در صورت تصرف ملک توسط فردی، عملا صدور سند برای آن غیرممکن خواهد بود. ملک‌های موقوفی نیز، در صورتی متقاضی می‌تواند برای دریافت سند آن درخواست کند که حق احداث اعیانی در اجاره داشته باشد و بنا به دلایلی موفق به دریافت سند مالکیت نشده باشد. در نهایت، املاک دولتی و فاقد بنا نیز، شامل دریافت سند رسمی نمی‌شوند.

روش گرفتن سند برای زمین قولنامه‌ای
با تمام احتیاط‌هایی که در مورد قرارداد قولنامه‌ای وجود دارد،‌ اما نگران نباشید چرا که این امکان برای شما فراهم است که بتوانید سند زمین یا ملک قولنامه‌ای را دریافت کنید. یکی از مهم‌ترین اقدامات برای دریافت سند زمین قولنامه‌ای، این است که از وجود تمام مدارک مطمئن شوید. در صورت عدم وجود هر کدام از مدارک، این روند دچار چالش می‌شود و در نهایت ممکن است سند را نگیرید. مدارکی که برای این کار نیاز دارید را در بالا نام بردیم و تمام این موارد را باید در این مرحله داشته باشید. یکی از مدارک مهم سند است که می‌توانید در شورای حل اختلاف برای آن درخواست دهید. مراحل دیگر دریافت سند ملک قولنامه‌ای به شرح زیر است:

تهیه نقشه ملک: در این مرحله، فرد متقاضی باید به یک مهندس نقشه‌کشی نظام مهندسی یا کارشناس رسمی نقشه‌کشی مراجعه و از او درخواست بازدید از ملک کند تا در نهایت نقشه ملک تهیه شود. پس از انجام کارها توسط مهندس ناظر، فایلی که حاوی تمام نکات و مشخصات ملک است، از سمت سازمان ثبت احوال به متقاضی داده می‌شود.
آماده کردن تمام مدارک و اسکن آنها: در این مرحله باید اسکنِ تمام مدارک را با فرمت درخواست‌شده، آماده کنید. این مدارک عبارت‌اند از اصل شناسنامه، کارت ملی، کپی از سند مالکیت، اصل و کپی تمام قولنامه‌های اسنادی، اصل سند مالکیت برای املاک مشاع، توضیح و صفحات انتقال و صفحه حدود ملک.
تکمیل کردن فرم گواهی تعیین مختصات ملکی: در این مرحله، حتما باید فرم گواهی تعیین مختصات ملکی را تکمیل کنید و آن را در فایل اکسل ارائه دهید.
پرداخت فیش بانکی: این پروسه مانند بسیاری از پروسه‌های ملکی، دارای هزینه‌هایی است که یکی از آنها فیش بانکی است که باید پرداخت کنید.
تکمیل فرم درخواست پذیرش سند و دریافت شماره ورود به سامانه: در این مرحله، برای دریافت کد ورود به سامانه باید فرم درخواست پذیرش سند را تکمیل تا کد دریافت ورود را دریافت کنید. برای تکمیل فرم، باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید. برای دریافت کد ورود به سامانه نیز، باید به قسمت تکمیل درخواست در سامانه وارد شوید و تکمیل درخواست را با شماره ملی انجام دهید.
دریافت دریافت کد رهگیری ۲۰ رقمی: پس از تکمیل فرآیند درخواست و ثبت آن، تمام مدارک از طریق پست به واحد ثبتی ارسال می‌شود و برای دریافت کد رهگیری ۲۰ رقمی، باید به دفتر پستی مراجعه کنید.
تکمیل ثبت تقاضا: پس از انجام تمام مراحل بالا می‌توانید با استفاده از شماره ورود و کد رهگیری، مراحل ثبت تقاضا را به پایان برسانید و در نهایت شماره پرونده خود را دریافت کنید.
مدت زمان گرفتن سند برای زمین قولنامه‌ای
مراحل سند زدن ملک قولنامه‌ای

روند گرفتن سند برای ملک قولنامه‌ای، زمان زیادی نمی‌برد و در صورتی که تمام مدارک شما کامل باشد، می‌توانید تمام مدارک را به اداره سند اسناد تحویل دهید تا بازرسین این اداره برای بازدید از ملک یا زمین شما در محل حاضر شوند.

با وجود چنین شرایطی، می‌توان گفت که تمام کارهای مربوط به تنظیم سند با قولنامه به حدودا یک تا دو ماه زمان نیاز دارد که البته این زمان با توجه به ملک می‌تواند کمتر و یا بیشتر شود.

هزینه گرفتن سند برای خانه قولنامه‌ای
با توجه به خاص بودن انتقال سند در معامله قولنامه‌ای، می‌توان انتظار داشت که هزینه مورد نیاز برای گرفتن سند خانه قولنامه‌ای بیشتر از ملک‌های معمولی و سنددار شود. حتی، در این روند ممکن است هزینه‌هایی پیش‌بینی نشده به متقاضی تحمیل شود که در صورت عدم آگاهی از آنها، دچار شوک مالی خواهد شد. بنابراین، خوب است قبل از هر اقدامی از سازمان‌های مربوطه مانند شهرداری درباره هزینه گرفتن سند استعلام بگیرید.

در کل، گرفتن سند برای خانه قولنامه‌ای هزینه‌هایی متفاوتی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه تبدیل قولنامه به سند تک برگ
هزینه گرفتن سند خانه
تفاوت قیمت خانه سنددار و قولنامه‌ای
هزینه نقل و انتقال به دارایی

ارسال دیدگاه